reklama

Nakladanie s majetkom mesta - L.Žitňanská versus ex-SDKÚ poslanci

Poslankyňa NR SR Lucia Žitňanská vystúpila na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva (5.3.2009) s návrhom zásad efektívnejšieho a transparentnejšieho nakladania s majetkom mesta. Po jej vystúpení si zobrali slovo námestník primátora Milan Cílek a poslanec Valentín Mikuš. Obaja ex-SDKÚ-DS.Prinášame vám videozáznam a prepis týchto vystúpení:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

(Celé zastupiteľstvo nakrútila videoskupina JMD. Ďalšie body zverejníme v prípade záujmu. Ozvite sa.)

Lucia Žitňanská: Dakujem, velmi pekne za slovo. Vyuzijem tuto svoju moznost, ktoru mam. Povodne som uvazovala vystupit v roznom, ale kedze kedze chcem vystupit k teme, o ktorej prave diskutujete tak dovolte par slov aj z pohladu narodnej rady a mozno aj nejake navrhy aj spolu s kolegami poslancami. Mozno na uvod poviem, to co je zname, ze SDKU-DS, spolu s KDH a SMK, v narodnej rade predstavuje v narodnej rade tiez svoje navrhy opatreni na riesenie dopadov hosp.krizy, ktorych cielom je v zasade jednoznacne udrzat zamestnanost, tzn. vytvorit dobre podmienky podnikatelskeho prostredia, ale 2. linia navrhov tych opatreni smeruje presne k tomu, o com je dnes tu rec, a sice ako setrit, resp. ako neplytvat z verejnymi zdrojmi. kde tie nase na navrhy idu predovsetkym v rovine efektivnejsieho transparentnejsieho verejneho obstaravania a efektivnejsieho transparentnejsieho nakladania s verejnymi zdrojmi vobec. A dovolte mi v tejto situacii povedat aj to, ze vsetci hovorime o dopadoch hosp.krizy a hosp.kriza bude mat samozrejme svojich porazenych ale moze mat aj svojich vitazov, hovorim o tom preto, pretoze uz dnes podnikatelia a investori velmi podrobne mapuju prostredie do ktoreho vstupuju a velmi citlivo zvazuju kam vstupia a kam nevstupia a v ramci tohto posudzuju nielen kvalitu podn.prostredia tzn. uroven dani a odvodov, ale dnes posudzuju aj transparentnost prostredia, pretoze je to o pripadnych dodatocnych nakladoch, ktore netransparentne prostredie pre nich znamena.
Ja som si precitala aj v tlaci aj na webe zavery okruhleho stola, ktore ste mali pan primator. Je zrejme aj z tejto debaty, ze usetrit, hovorite 3,5% mestskeho rozpoctu, asi sa podla nasich odbornikov v strane zhodujeme, ktore hovoria, ze je to skor mierne optimisticky odhad, mozno to bude viac, pretoze ten dopad naozaj nie je dany len zvysenim odpocitatelnej polozky ale aj znizenim predpokladaneho vyberu dani z prijmov.
Ale dovolte aby som bola velmi konkretna, po tomto vseobecnejsom uvode, mam totizto, spolu s mojimi kolegami velmi konkretne navrhy, ktore predkladam v parlamente a jednym z tychto konkretnych navrhov ktore predkladam v parlamente, opakovane, je navrh, ktory sa tyka upravy verejneho obstaravania, tak aby povinne statne organizacie museli pouzivat elektronicke aukcie na nakupy tovarov a sluzieb. Je to preukazatelne, tie mesta a obce, ktore zacali elektronicke aukcie pouzivat, vedia, ze dosahuju uspory v priemere 15% na obstaravanie, preto to navrhujem v parlamenie.
Ja si dovolujem vystupit tu preto, lebo SDKU + KDH davaju tieto navrhy v parlamente, ja si myslim, ze tu mame moznost, bez toho aby to bola ako povinost zakotvena zakonom, tuto efektivnu moznost obstaravania vyuzit. Dovolte mi este jednu poznamku, dnes som si dovolila spolupodpisat s panom Ing.Hankom, predsedom nasho poslaneckeho klubu list na vas pan primator aj na predsedov poslaneckych klubov, ktorym si dovolujeme ponuknut na diskusiu navrh zasad nakladania s majetkom mesta, vediac, ze je tu velka tema setrenia alebo nakladania s verejnymi zdrojmi a zaroven vediac, ze mesto sa zaobera svojim statutom, navrhujeme v paragrafovom zneni na diskusiu navrh, ktory spociva v tom, aby prakticky akekolvek nakladanie s majetkom mesta bolo robene na zaklade verejnych sutazi alebo drazieb transparentne vopred zverejnenych, s istym okruhom vynimiek.
Ja som presvedcena, ze ten navrh je dobry navrh na diskusiu a budem velmi rada pokial poslanci budu na tuto nasu ponuku reagovat. Ja pekne velmi dakujem za moznost vystupenia a chcem vas naozaj velmi poprosit o diskusiu na tuto temu a ponuknut tieto nase navrhy ako jedny z moznych navrhov na riesenie toho co sa tu dnes riesi v tomto plene.
Ja som velky zastanca elektronickych aukcii a pevne verim v dobru diskusiu pokial ide o navrh zasad o transparentne nakladanie s majetkom mesta. Dakujem velmi pekne pan primator.

Primátor Ďurkovský: Dakujem pekne, pan namestnik Cilek, fakticka.

Milan Cílek: Dakujem velmi pekne, ja by som rad zareagoval este na kolegu starostu Ftacnika a potom teda poznamka na poslankynu narodnej rady Zitnansku.
Co sa tyka pana starostu, tento rozpocet sa netvoril v jeden den, v prvom rade dobre vies, ako starosta, bezny rozpocet musi byt vyrovnany, kapitalovy moze byt prebytkovy a kapitalovy moze byt aj schodkovy. Povodne to bolo minus 10 alebo dokonca 12 percent oproti predpokladom, ktore stanovilo ministerstvo financii.
To su prave tie zaujmy ako schvalovanie v mestskom parlamente, mnohokrat aj povedzme si politikarcenie a dnes prave na tomto pausalnom znizeni v ramci beznych chceme poukazatm ze tu skutocne nejake parcialne zaujmy je velmi tazke mat, pretoze ta situacia je taka aka je.
Co sa tyka vystupovani poslankyni Zitnanskej, ktora nam dala , vlastne nas oboznamila s predkladom navrhu, sa velmi tesim a pevne verim a v tom urcite Bratislava vas podpori a som zvedavy ako to dopadne.
Bratislava sa momentalne vzdy riadila zakonom o verejnom obstaravani, to znamena tie legislativne normy, ktore su tu, Bratislava dodrzuje. Na druhej strane, by som bol mozno, neda mi to pripomenut, ze to dobre viete, nie je to v zlom, preco poslanci narodnej rady nepristupovali inym sposobom pri schvalovani zakona o Bratislave, ked mnohi z vas ste Bratislavcania sedite tam a dnes vidite, ze to bolo opodstatnene a malo to svoju logiku, dakujem.

(potlesk)

Primátor Ďurkovský: Dakujem pekne, pan poslanec Mikus, fakticka, nech sa paci.

Valentín Mikuš: Dakujem pekne. Ja, mne to neda, tiez musim reagovat na pani poslankynu. Zaujimave je, ze dosla nam tu radit o tom ako ma mesto postupovat pri verejnom obstaravani. My sme nezabudli, ze pani poslankyna Zitnanska bola ministerkou a toto mohla predlozit do parlamentu a schvalit to v parlamente a boli by sme sa tym riadili uz davno.
Ale vzhladom na to, ze taky navrh do parlamentu nepredlozila ako ministerka, teraz to tu sem nam, predklada. A k tej krize, k tomu vasmu vystupeniu, no prednedavnom presne tak ako kolega Cilek spominal, bol zakon o Bratislave, kde parlament neodsuhlasil miliardu a vy tam pani poslankyna sedite.
Takze prave na tie vykony beznych sluzieb, ktore obyvatelstvu a teda aj z postavenia hl.mesta mesto potrebuje, parlament sa k Bratislave tak ako predchadzajuce parlamenty zas sa len zachoval macossky a tu jednu miliardu cca Bratislave neprisudil.
A este mi neda nereagovat aj na tu krizu, ktoru ste spominali, no tak sa mi vidi, ze vlada pred nedavnom ohlasila, ze by mohlo prist par investicii do bratislavskeho kraja a prave SDKU, svojim ustami predsedu aj, ja poviem, druheho predsedu, lebo SDKU ma 2 predsedov, ohlasila, ze prave tieto investicie by mala vlada odsunut na vychod Slovenska. Kde nikto ziadny investor neexistuje.
Tak jako jak sa vy spravate k Bratislave, ked tu sa chce investovat a zvysit zamestnanost, ktoru Slovensko prave potrebuje a vy ich vyhanate prave na vychod Slovenska. Dakujem pekne.

(potlesk)

Primátor Ďurkovský: Dakujem pekne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Poznámka: Výstupenia som prepísal bez diakritiky, aby som získal hodinu spánku navyše. Keby bol magistrát schopný poskytnúť prepis zo zastupiteľstva v normálnom textovom formáte, ušetril by som ďalšiu hodinu. Magistrát ale poskytuje prepis ako oskenovaný obrázok v mizernej kvalite. Ale o tom nabudúce.

Prosím diskutovať primárne o možnostiach transparentnejšieho nakladania s verejnými zdrojmi. Škoda, že návrh zásad SDKÚ nezverejnilo, len ho mimo verejnosti poslalo primátorovi listom.

Pavol Pálfy

Pavol Pálfy

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  12x

aktívny občan, informatik, športovec Zoznam autorových rubrík:  BratislavaITŠportLegislatívaByrokraciaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu